Meaning Of Life
::Sejujur Hati Ini::

Thursday 13 October 2011

PUTUS CINTA


Putus cinta memang sakit.. Lebih sakit bila putus cinta disebabkan orang ketiga.. Cinta yang disemai selama ini hilang begitu sahaja.. Begitu mudah cinta ini dipermainkan.. 


Putus cinta sangat sakit.. Sakitnya seperti hati ditusuk sembilu tajam.. Sakitnya bila segalanya dikhianati dalam sekelip mata..


Putus cinta terlalu sakit.. Sakitnya hingga menyebabkan ada yang hampir gila.. Sakitnya hingga menyebabkan ada yang sanggup membunuh diri.. Dan, ada yang telah pun membunuh diri kerana putus cinta.. Lebih teruk, ada yang membiarkan dirinya merana kerana putus cinta..


Mengapa begitu? Mengapa perlu dipersiakan hidup dengan begitu mudah? Memang sakit bila putus cinta.. Dan pastinya semua juga pernah merasai akan kesakitan itu, tidak kira lelaki juga wanita.. Tetapi mengapa sukar untuk menerima hakikat putus cinta itu dengan ikhlas? 


Sakit itu akan hilang.. Sakit itu pasti akan sembuh.. Seperti luka jari terkena pisau.. Lama-kelamaan ianya akan baik.. Memang parutnya ada.. Tetapi dari parut itu membuatkan kita lebih berhati-hati untuk menggunakan pisau itu dilain hari..


Begitulah juga halnya putus cinta.. Parut yang tertinggal itu mengajar kita agar lebih berhati-hati untuk memberi dan menerima cinta dimasa akan datang.. Ambillah waktu untuk mengubatinya.. Kalau perlu, pergilah kemana pun asalkan kita tahu bagaimana untuk memulihkannya.. Hati kita hanya kita yang memahami..


Satu hal yang kita harus belajar adalah redha.. Redha iaitu kita menerima suratan yang tertulis dengan hati yang tenang.. InsyaAllah, bila kita belajar untuk redha dengan apa yang berlaku, kita akan merasa lebih dan sangat tenang.. Dan, satu hal lagi yang harus kita belajar adalah memaafkan.. Bersyukur kerna pengalaman itu cuma kita yang merasainya.. 


Dan, usah takut untuk memberi dan menerima cinta lagi..


Sebenarnya, sesuatu perkara itu tidaklah rumit melainkan kita sendiri yang merumitkannya..

No comments:

Post a Comment